מדריכי השל”ח הצעירים, המש”צים, מהווים את אחד מעמודי התווך של אותה פעילות ועשייה. מסגרת המש”צים נועדה לגבש שכבה איכותית, משפיעה ומובילה בקרב הנוער. המש”צים (תלמידים מחטיבות הביניים והחטיבה העליונה) פעילים בתוך בית הספר בפעילויות חברתיות שונות- ובשדה במסגרת פעילויות השל”ח
התפתחות המש”צ
תהליך הפיתוח המקצועי של המש”צים מתחיל עם גיוסם לקבוצת הפרחים בכתה ח’ ומסתיים עם יציאתם לשנת שירות בסוף י”ב. להלן שלבי ההכשרה:
כיתה ח‘ – הכרות זהות ותיאום ציפיות, מיומנויות בסיס: מנהיגות והובלה, הדרכה והנחייה, יש”מ, מסע, גיחה מחנאות א’, קורס הסמכה בסיסי.
כיתה ט‘ – קידום יוזמות בקהילה וברשות, איתור צרכים, מרעיון למיזם, ניהול מיזם, מחנאות ב’, הדרכה והנחייה ב’ מנהיגות והובלה ב’, קורס הסמכה מתקדם.
כיתה י‘ – הערכה והכוונה של ניהול וארגון, תרבות חיי שדה, הערכה והכוונה של ניהול וארגון, סיור וניווט, הדרכה והנחייה ג’ מנהיגות והובלה ג’, קורס הסמכה סיו”ן.
כיתה יא‘ – התנדבות כאורח חיים, דילמות באימון והנהגה, תרבות חי שדה, שדאות מתקדמת, הדרכה והנחייה ד’ מנהיגות והובלה ד’, קורס הסמכה השרדות.
כיתה יב‘ – הכנה לשנת שירות, החיים בקומונה, עבודה בעומס משימות ומיעוט משאבים, קורס הסמכה ש”ש.
- יהיה חבר בקבוצת מנהיגות צעירה המובילה פעולות להכרת הארץ ולאהבת המולדת ותרומה לחברה ולמדינה.
- ישפר את הדימוי העצמי שלו, מודעותו וביטחונו העצמי ויכיר טוב יותר את נטיותיו ויכולותיו.
- יכיר באחריותו וביכולתו להוביל שינוי ולהשפיע על סביבתו.
- יפתח רצון להתוודע לכל קבוצות החברה הישראלית, ויכולת ליצור יחסי תקשורת טובים עם סביבתו מתוך הבנה ורגישות לזולת.
- יגבש לעצמו סולם ערכים, על פיו ינהג בעת קבלת הכרעות, ישפר את יכולתו לקבל החלטות בתחום האישי והחברתי, תוך הפעלת שיקול דעת ונשיאה באחריות למימוש החלטותיו.
- יפתח נכונות ויחזק את יכולתו להתמודד עם אתגרים, קשיים וכישלונות, תוך מאבק על הגשמת הערכים במציאות.
- יפתח יכולת להנהיג ונכונות להיות מונהג על פי אמות מידה דמוקרטיות.
- יחדד את מודעותו לצורכי החברה, שבתוכה הוא פועל, ויהיה נכון להיענות להם ולקבל על עצמו תפקידים ומשימות בהתאם לכישוריו יכולתו ונטיותיו, מתוך תחושת חובה אזרחית.