למה דווקא ביולוגיה?
מבט קצר בעיתונות הכתובה והמשודרת מגלה כי הביולוגיה “פולשת” לכל תחום בחיינו: מגפת הקורונה וחיסונים, פרופסור עדה יונת ומבנה הריבוזום, התחממות כדור הארץ, הנדסה גנטית, יצור תרופות, צמחים ותרופות טבעיות, מבנה המוח ופסיכולוגיה, זיהוי פלילי בעזרת תהליכים ביולוגיים וכמובן – רפואה.
כל אלה ועוד, מבוססים על עקרונות ביולוגיים מרכזיים שכל אדם המתעניין במתרחש סביבו יכול וצריך להכירם.
הביולוגיה מהווה בסיס חשוב ללימודי המשך במקצועות כמו: רפואה, ביולוגיה, ביוכימיה, ביואינפורמטיקה, הנדסה ביו-רפואית, מחקר רפואי, רוקחות, וטרינריה, חקלאות, ביוטכנולוגיה, תקשורת, פסיכולוגיה, הנדסה גנטית, ועוד.
לימודי הביולוגיה מקנים מיומנויות חשיבה גבוהות, כגון: כלים לניתוח ופתרון בעיות, גמישות מחשבתית וראיה מערכתית. מיומנויות אלו מכשירות את התלמיד ללימודים אקדמאיים בהמשך. צוות המורות שם דגש על מיומנויות כגון: למידה עצמית ועבודת צוות, שידרשו מהבוגרים בעתיד בלימודים הגבוהים ובמקומות העבודה.
תוכנית הלימודים בביולוגיה:
תוכנית עיונית –55% מהציון – כוללת את הנושאים הבאים:
פזיולוגיה של גוף האדם, התא, אקולוגיה, ונושא הרחבה: פזיולוגיה השוואתית/ מיקרוביולוגיה. הבחינה העיונית תערך בסוף כיתה י”ב.
תוכנית מעשית 45% :
- מעבדה – 15% .פעילות המעבדה מלווה את הלמידה העיונית ומהווה בסיס למחקר. בחינת המעבדה הפיזית תערך בסוף כיתה י”ב. עבודת החקר (ביוחקר) – 30% הערכה פנימית. במהלך עבודה זו התלמידים בוחרים נושא ומבצעים את החקר אותו הם פיתחו ומסכמים את הממצאים בעבודה כתובה. עבודה זו היא גולת הכותרת של החשיבה המדעית ודורשת שיתוף פעולה ועבודת צוות מיטבית. החקר נערך במהלך כיתה י”ב.
דרישות קבלה והכישורים הנדרשים: –
- ממוצע 80 ומעלה במדעים.
- עניין במקצוע. –
- ציון גבוה במתמטיקה. (לפחות 4 יח”ל)
- נכונות להשקעה ולמידה.
- פרופיל לימודי גבוה.
רכזת המקצוע הר נוי זלוצר ליאת liat.harnoy@haklaiph.org